ראשי | צלמים | מאגר המידע | צור קשר | English |
חיפוש באתרי האמנות והצילום המובילים בישראל
|
![]() | צילום בשחור לבן - למה ואיך
בימים אלו, של מצלמות דיגיטליות משוכללות לכל אזרח, של מדפסות איכותיות, רזולוציה גבוהה ומנעד צבעים רחב ביותר, נשאלת השאלה מהו סוד הקסם של הצילום בשחור לבן, וכיצד הוא נשמר ונאהב עד עצם היום הזה בקרב חובבי צילום וצופים. ניתן למצוא מספר תשובות. קודם כל, הפשטות. בעולם של דימויים רועשים, פירסומות, שלטי חוצות, מידע אינסופי שאופף אותנו, אנו מופגזים בכמויות עצומות של צבע ונתונים שגודשים את חושינו. בתוך כל זה ניצב הצילום בשחור לבן כאי של שקט, של התבוננות, של פשטות בים של כאוס. למרות המורכבות שיכולה להיות בצילום שכזה, הוא עדיין מורכב מגוונים מוגבלים. בתמונות בשחור לבן יש כנות. דרך התמונות האלו ניתן ללכוד את היופי האמיתי של הדברים, לאחר שהישלנו מהם את מסכות הצבע. גרעין האמת והיופי של נושא הצילום נשאר עירום וחשוף, ואנו יכולים לפגוש אותו ללא מתווכים. פחות זה יותר – אמנם צילומי שחור לבן מוגבלים לגווני שחור, לבן ואפורים, אך בתוך אלו ניתן למצוא עושר אינסופי של תתי-גוונים, אור וצל, רגשות ואמירות. העדינות שבפלטת הצבעים המוגבלת מאפשרת ירידה לעומקים והגעה לדיוק רב באשר לתגובות והמסר שהצילום מעורר. צילום בשחור לבן מעניק איכות חדשה לדברים מוכרים. אנשים, מקומות, חפצים שאנו רגילים אליהם ביומיום ייראו פתאום אחרת כשהם מוצגים בצילום שחור לבן. פרטים מובנים מאליהם ייתגלו מחדש, ואנו נראה אותם באור אחר. הצילום עשוי לתת להם תחושה של קלאסיקה, של על-זמניות, של ייחוד. היעלמות הצבעים נותנת תחושה רומנטית, טראגית, אורבנית-קשה או נוסטלגית, תלוי בתאורה, במסר ובסגנון הצילום. כמה טיפים לצילום בשחור לבן: צלמים רבים מעדיפים לצלם בשחור לבן דווקא בימים בהם התאורה בחוץ אפרורית וסגרירית. היעדר השמש הבוהקת עשוי להוציא תמונות מעניינות עם ניגודיות עשירה יותר. בצילום צבע קל לתכנן את הקומפוזיציה של התמונה סביב נקודת צבע מסויימת שתתן נקודת אחיזה לעין המתבונן. דבר כזה אינו אפשרי כמובן בצילום שחור לבן, ולכן נסו להתעלם מהצבעים שאתם רואים והרגילו את עצמכם לשים לב למרקמים, ניגודיות צבעים, תאורה וצורות שימשכו את העין כשאתם מרכיבים קומפוזיציה לצילום. לא בכל מצלמה ניתן לצלם ישירות בשחור לבן. אך גם במצלמות שהאפשרות קיימת, לעיתים עדיף לצלם את התמונה במוד צבעוני, ולהמירה לאחר מכן, בעזרת תוכנות גרפיות, לשחור לבן. בדרך זו נשמרים יותר נתונים בצילום והוא איכותי יותר. התמקדו במרקמים – צילום בצבע נוטה להזניח את תשומת הלב ממרקמים של הנושאים המצולמים. ואילו שחור לבן מדגיש את הדפוסים של צללים הנוצרים על פני משטחים שונים – כלומר מרקם. התרגלו לשים לב למרקמים מעניינים ולהעביר אותם לצילום, מה שייתן רובד נוסף לתמונה, עושר של תחושה ואשלייה של מגע. שימוש בפילטרים שונים עשוי להגביר את הדרמטיות בתמונה, את הניגודיות ואת הרגש שהיא מעוררת. עם זאת צלמים רבים ייעדיפו לצלם ללא פילטר ולהשתמש לאחר מכן בפילטרים מתוך תכנות עריכה גרפיות (כמו פוטושופ), שבהן ניתן לשלוט בתוצאה בצורה מדוייקת יותר. שימו לב לאור. העין האנושית מורגלת לשים לב בעיקר לצבע ולעוצמת האור שהיא קולטת. כאשר מבטלים את הצבע ניתנת משמעות גדולה הרבה יותר לעוצמת האור, לניגודיות, ולקומפוזיציה של אור וצל. נסו לראות את העולם ללא צבע אלא דרך כמות האור הבהיר והכהה שקיימת סביבכם, ולפי זה בחרו את הצילום שלכם. קומפוזיציה – מאחר ואין לנו צבעים לבנות סביבם קומפוזיציה, על הצלם להעביר את הדרמה והעניין דרך קווים, צורות, יחסים בין גופים והעמדתם, כלומר הקומפוזיציה של התמונה, הדרך בה הוא בוחר למסגר את הצילום והזווית ממנה הוא מצלם. כל אלו יעניקו את המסר והרגש שבתמונה. פרטים – שחור לבן יכול לחשוף ולהדגיש את הפרטים הקטנים הרבה יותר מצילום צבעוני. שימו לב לפרטים – אלו שאתם רוצים להדגיש, ואלו שאתם רוצים להסתיר. קמטים בפנים, מרקם קרקע, עננים בשמים, לכלוך זעיר, כל אלו יכולים להיחשף במלוא תפארתם או עליבותם דרך צילום שחור לבן. צילומי שחור לבן הם דרך מצויינת להעביר רגש בתמונה. השתמשו בהם לצילום של פורטרטים, של סיטואציות רגשיות כמו חתונה, ילדים, מערכות יחסים, נופים דרמטיים וכדומה. |